1.Fer un resum de les idees principals tractades a l’article.
Estratègies documentals a les agències de publicitat
Aquest article ens mostra la
relació entre les activitats publicitàries i la documentació i investigació
d’aquestes. A més a més fa referència a alguns aspectes de certes agencies de
publicitat que tenen una manera i visió molt diferent de l’anglosaxona dins
l’àmbit professional.
La publicitat és un acte de comunicació elaborat
per una persona o col·lectiu dins d'una agència, que ressalta les
característiques d'un producte –aportades pel client i complementades pel
documentalista o l'investigador– dirigit a un consumidor concret amb la
intenció que el compri. Per tant, el publicitari ha de conèixer el producte i
al mateix temps, les necessitats i poder adquisitiu del consumidor a qui aquest
va dirigit.
Fins avui dia les agencies de
publicitat no s’havien plantejat el fet de incorporar un espai de documentació
i investigació, però finalment, s’han
vist obligades a incorporar aquest espai per tal de disposar de vàries dades i
que els sigui més fàcil a l’hora de treballar, més eficaç i més còmode.
És quan un client porta el seu
producte a una agència de publicitat quan comença el recorregut d’una feina
publicitària. El publicista ha de conèixer allò que haurà de vendre i ha
d’estar ben documentat; ha de saber com és el producte, la distribució o els
mitjans pels quals aquest es comercialitza, el preu i la promoció. Un cop
coneix tot això, cal que trobi una estratègia per a vendre’l a la societat i
ser el més creatiu possible per a que arribi a un nombre de vendes determinat.
En cada agència hi torbem
diferents departaments (de màrqueting, creativitat, investigació,
planificació... )i segons Wells, les principals tasques que aquesta ha de
desenvulpar són l’administració, la creativitat, el medi per el es dóna a
conèixer, i la investigació, la qual és la més important. Tant les dades
qualitatives com les quantitatives són necessàries per a què un producte es
vengui bé. Cal investigar la marca i el mercat al que va dirigit per evitar
riscos i per a què la campanya tingui èxit. Els elements més importants en un
procés de creació publicitària són el producte i el consumidor, intentant crear
una publicitat que orienti al consumidor cap a una marca en concret. El procés
de decisió del consumidor –que farà que compri una marca o una altra– té un seguit de fases: la necessitat del
producte, la informació sobre aquest, l’avaluació de les opcions oferides al
mercat, on compra el producte i el seguiment de la compra.
A Espanya, fins als anys noranta, el estudis de documentació que es feien
eren corresponents a les empreses d’analisis de mercat. Va ser aleshores quan
algunes agències van decidir crear el seu propi centre de documentació.
Agències de publicitat com Dym Panel, Mercata o Duplo, van ser les primeres
en aplicar estudis estadístics per determinar les audiències. Altres empreses
van anar sorgint, com el Centre de Documentació d’Estudi General de Medios /
OdecUnitec, la qual va fer un seguiement de les principals empreses de mitjans
de comunicació, amb l’objectiu d’investigar l’audiència, freqüència de contacte
i estructura a nivell de suport dels medis diaris, suplements dominicals, etc, abraçant
un gran camp d’estudis dins la publicitat.
A l’hora d’iniciar una campanya publicitària, serveixen per ajudar-nos a
informar sobre cert temes que permetran una millor campanya, com ara propostes
de marques competència, estratègies... Segons Lòpez Yepes les fonts documentals
més importants són les institucionals, i les que s’utilitzen habitualment són
les publicacions oficials, els estudis de producte i de mercat, obres de
consulta, reviestes, bases de dades, entre d’altres.
2. Fer una valoració
personal. A partir de la lectura de l’article i del material vist a classe:
quina és la teva opinió sobre el paper de la documentació en la comunicació, i
en concret, en el cas analitzat a l’article (publicitat; periodisme; cinema i
televisió).
Des del meu punt de vista, considero que la documentació és un pilar bàsic
per a que un projecte publicitari surti bé. Segurament el fet d’haver-se de
documentar prèviament implicarà una labor més gran i alhora, dedicar-hi més
temps, però el que si que és cert és que
és un dels punts claus per assegurar-te que el que estàs preparant s’adequarà a
allò demanat per un cert client i públic i per tant, tens moltes més
possibilitats a l’èxit. D’altra manera, el temps que ens estalviaríem sense
documentar-nos, l’hauriem d’invertir per repetir la publicitat feta, ja que les
possibilitats de cometre errors és molt més elevada, i els costos serien més
elevats.
Cal tenir
en compte que la publicitat és una tècnica relativament recent i per tant, cada
vegada, va evolucionant més. Com es diu en l’article fins fa poc, poques
agències publicitàries tenien un departament de documentació, però cada vegada
és va milloran les condicions d’aquestes. La publicitat, per a que sigui eficient
necessita de documents d’informació. Si es vol obtenir uns bons resultats, el
publicista ha d’investigar i indagar en allò que la societat demana. Al cap i a
la fi, la tasca publicitària és comunicar al públic, comunicar un tipus de
producte.
Tot i ser
una feina costosa, crec que sempre hi pots acabar treient profit, ja que si no
surten errors per una banda, en sortiran per una altra i només suposarà una
pèrdua de temps i diners.
Júlia Jové
No hay comentarios:
Publicar un comentario